Witamina A wchłanianie

Stopniowo odkrywano, że witamina A rozpuszczalna jest w tłuszczach, a nie w wodzie, że  w warunkach beztlenowych nie szkodzi jej niemal wcale ogrzewanie ale za to fatalnie wpływa na nią jełczenie.

Jest to proces utleniający (oksydacyjny) i w dodatku bardzo przyśpieszają go promienie słoneczne, więc Witamina A łatwo ulega zniszczeniu na świetle. Dlatego masło mamy w złotym opakowaniu czyli ciemnym, nieprzepuszczającym światła. Śmietana jest w plastikowych opakowaniach a nie jak dawniej w przeźroczystych butelkach.

Zwykła obróbka w kuchni niewiele niszczy witaminę A – ok. 10% pod warunkiem, że nie ogrzewamy długo na wolnym ogniu a gotowana potrawa jest bez przykrycia. Wtedy istnieje ryzyko dużej utraty zawartości witaminy A w produkcie.

Lepsze wchłanianie witaminy A zapewnią nam:

  • obecność tłuszczów,
  • witamina D,
  • kompleks witamin z grupy B,
  • witamina C,
  • witamina E,
  • wapń,
  • cynk,
  • fosfor.

Gorsze wchłanianie witaminy A:

  • światło,
  • powietrze,
  • wysoka temperatura,
  • benzoesan sodu,
  • niedobór witaminy D,
  • kofeina,
  • nikotyna,
  • alkohol,
  • azotyny,
  • sterydy,
  • środki przeczyszczające,
  • uszkodzona trzustka.

Zapytania z Google:

  • wit a
  • wchłanianie witaminy a
  • uszkodzona trzustka
  • witamina a wchłanianie
  • wit a przyswajanie
  • co niszczy witaminę a
  • wchłanianie witaminy c
  • gdzie wchlania sie witamina a
  • dopuszczalna ilosc witaminy a
  • witaminy wchlaniane z tluszczami