Serwis Witamina A.com.pl dostarczy Państwu informacji jakie inne ważne role spełnia Witamina A w naszym ciele, jakie są następstwa niedoboru jak i nadmiaru witaminy.

Jak układać naszą dietę aby była ona bogata w tą cenną witaminę.

Witamina A jest jedną z ważnych witamin dla naszego organizmu. Jako jedna z witamin rozpuszczalnych tłuszczach, witamina A jest niezbędna do zachowania zdrowia wilgotnych miękkich tkanek jak:

  • błony śluzowe,
  • skóra,
  • oczy,
  • paznokcie,
  • włosy.

W wyniku niedoboru witaminy A w wyżej wymienionych tkankach (skóra, oczy, błony śluzowe, paznokcie, włosy) dochodzi do wysuszenia w tych tkankach.

Mogą także wystąpić objawy zakażenia tych tkanek takie jak:

  • trądzik,
  • zapalenie zatok,
  • zapalenie dróg oddechowych.

Witaminę A odkryto w 1931 roku, a po skończeniu drugiej wojny światowej zaczęto produkcję tej witaminy na skalę przemysłową. Jednak juz w czasach starożytności w Rzymie, Grecji czy Egipcie znane były skutki niedoboru witaminy A, a skutki niedoboru niwelowano za pomocą diety bogatej w witaminę A. Spożywano więcej surowej i gotowanej wątroby.

W starożytności niedobór witaminy A powodował przede wszystkim chorobę zwaną kurzą ślepotą i działanie witaminy A w głównej mierze oparte jest na podtrzymywaniu dobrego wzroku. Witamina A poprawia widzenie nocne, chroni wilgotne tkanki oka i usprawnia proces widzenia.

Witamina A występuje w dwóch postaciach:

  • retinolu,
  • karotenoidów.

Retinol jest prekursorem witaminy A. Retinol to początkowa postać witaminy A dlatego, ze w tej postaci występuje w formie gotowej do spełnienia swojej roli.

Retinol w naturalnej postaci znajdziemy w takich produktach jak:

  • wątroba,
  • tran z dorsza,
  • nabiał,
  • żółtko jajka.

Wzór chemiczny Retinol

Drugą postacią witaminy A są karotenoidy a przede wszystkim Beta Karoten, który ulega w wątrobie przemianie w witaminę  A. Karotenoidy występują w roślinnych źródłach pokarmowych przede wszystkim:

  • w ciemnozielonych warzywach liściastych jak szpinak czy brokuły,
  • w żóltopomarańczowych warzywach jak marchew, dynia, brzoskwinie,
  • w czerwonych jak pomidory.

Wzór chemiczny

Beta Karoten

Jaka jest różnica pomiędzy tymi dwiema postaciami witaminy A?

Różnica jest taka, że można spożywać duże ilości beta karotenu bez żadnych skutków ubocznych (nieraz może pojawić się marchewkowy kolor skóry), podczas gdy retinol jako witamina rozpuszczalna w tłuszczach może dawać przy przedawkowaniu niepokojące objawy.

Witamina A jest dosyć trwałą witaminą i w czasie właściwej obróbki żywności występują jej niewielkie starty, największe przy smażeniu produktów w bardzo wysokiej temperaturze. Warto pamiętać, że witamina ta rozpuszcza się w tłuszczu, dlatego do potraw, gdzie bazą są rośliny, należy dodać przynajmniej niewielką ilość tłuszczu.

Jeżeli chcemy naszą dietę wzbogacić odpowiednią dawka witaminy A w postaci Beta Karotenu polecam naturalne suplementy zawierające w swym składzie oprócz Beta Karotenu również inne cenna dla zdrowia witaminy i minerały.

Zapytania z Google:

  • witamina a
  • witaminy
  • yhs-002
  • witaminy rozpuszczalne w tłuszczach
  • WITAMINAa
  • vitamina a
  • witaminy a
  • www witaminaa com pl
  • witamina
  • witaminy rozpuszczalne w tuszczach